Jak radzić sobie ze stresem? 8 skutecznych sposobów

Żyjemy szybko. Każdego dnia jesteśmy bombardowani różnorodnymi bodźcami. Obowiązki, zadania, nieustannie napływające informacje. Nasz umysł potrzebuje wytchnienia – oddechu. Chroniczny stres obniża bowiem odporność, osłabia organizm, a w konsekwencji może prowadzić do wielu chorób. Poznaj sposoby radzenia sobie z nadmiernym stresem na co dzień – być może niektóre z nich już stosujesz? 

1. Znajdź czas dla siebie

Każdy przeżywa stres – jeden z nas mocniej, drugi mniej intensywnie. Podobne wydarzenia dla pewnych osób są powodem stresu, dla innych zwykłym zadaniem. Bez chwili wytchnienia i dystansu łatwo stracić balans pomiędzy pracą a życiem. Wtedy nawet codzienne obowiązki i plany mogą stać się źródłem nerwów. Dlatego pierwszy krok to czas wolny. Początkowo to może być 5, 10, 15 minut, aż chwila dla siebie stanie się codzienną rutyną. Czym się wtedy zająć?

Przygotuj listę 10 rzeczy, które nie są związane z Twoją pracą, a które są dla Ciebie przyjemnością. To może być sport – najlepiej bez rywalizacji. Możesz pójść na relaksującą jogę, wyciszającą medytację czy na zwykły spacer do parku. Jeśli na początku nie masz tyle czasu, możesz skorzystać z krótszych filmów instruktażowych w formie online. A może wolisz kino, koncert, książkę? Wybierz jedną z możliwości i zrealizuj ją już dzisiaj, jutro lub w najbliższy weekend. 

relaks, harmonia, spokój, kobieta z zamkniętymi oczami, spokój

2. Twórz listy zadań

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć tworzenie listy zadań, możesz rozpocząć od poprzedniego punktu. Wypisz rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność. Możesz rozpisać je w kolejności od 1 do 10, ustawiając je w hierarchii od najmniej do najbardziej relaksującej. 

Następnie wybierz jedną rzecz. Pozostań przy niej, nawet jeśli przychodzi Ci do głowy, aby ją zmienić. Zauważ, że kwestionujesz swoje wybory. Zaakceptuj to, obdarzając siebie współczuciem, nie zmieniaj jednak decyzji. 

Z czasem możesz zacząć przygotowywać inne listy, dotyczące Twoich obowiązków na dany dzień bądź ważnych spraw do rozwiązania na cały tydzień. Układanie ich w określonej kolejności od najważniejszej do mniej istotnej wprowadzi porządek w Twoje życie, co zdecydowanie zminimalizuje stres. Zamiast robić listy na kartkach, możesz skorzystać np. z programu Trello, który pomoże Ci w planowaniu zadań. 

3. Pożegnaj się z perfekcjonizmem

Perfekcjoniści czasem zwlekają z podjęciem decyzji lub wykonaniem zadania, gdyż czekają na idealne rozwiązanie. W takim przypadku ważniejsze jest dokonanie wyboru, rozpoczęcie działania niż czekanie na coś, co może nie nadejść, bo nigdy nie będzie wystarczająco dobre. 

Pamiętaj, że nie w każdej sytuacji da się przemyśleć wszystkie „za” i „przeciw”. Każdy tak bardzo skomplikowany proces decyzyjny bardzo obciąża umysł. Oszczędź sobie stresu, zdając się czasami na przypadek, intuicję lub rzut monetą. 

4. Nie bierz na siebie zbyt dużo pracy

Wykonuj to, co do Ciebie należy. Jeśli ktoś zleca Ci zadanie bądź przejmujesz obowiązki, dopytaj dokładnie, jakie są Twoje zadania. Nie musisz robić rzeczy dodatkowych nakładając na siebie niepotrzebną presję. Zauważ i doceń to, że ludzie są zadowoleni z tej pracy, którą Ci zlecili. Ty też sobie dziękuj. 

Ciesz się tym, co zostało zrobione dobrze, a nie – doskonale. Pamiętaj, że dobre jest już wystarczające. Mów to sobie często. Z czasem zauważysz, że codzienne docenianie się za to, co już zostało zrobione uwolni pokłady energii w Tobie. Będziesz mieć w sobie sporo entuzjazmu, zamiast obciążającego stresu i myśli, że tyle jeszcze do zrobienia. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym temacie, nie wahaj się prosić o pomoc

kobieta, odpoczynek, relaks, kobieta leży, zamknięte oczy

5. Nic nie rób

Wyłącz mózg – to może być wyzwanie w świecie pełnym bodźców. Umysł cały czas pełny jest różnych myśli, możliwości, analiz. Chaos w głowie utrudnia podejmowanie decyzji i logiczne myślenie. Dlatego od czasu do czasu warto wyobrazić sobie nasz mózg jako pusty ekran. Nic tam nie ma, nie wyświetla się żaden film. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. 

Może będzie prościej, gdy wyobrazisz sobie zielony las, morskie wybrzeże, zaśnieżone góry, ulubiony ogród – piękny, kojący widok. Wracaj do tego obrazu, kiedy tylko przytłoczą Cię kłopoty, stres, czy trudne zdarzenia. 

6. Oszukaj mózg

Czasem mały detal wpływa na odbiór rzeczywistości. Dlatego zastosuj sztuczkę, która zmieni Twe samopoczucie na lepsze. Zamiast mówić „muszę, powinienem/am”, myśl „chcę, mogę, wybieram”. Mała różnica? Ogromna! „Muszę” rodzi presję. „Mogę, chcę” daje wolność. Ciało od razu reaguje rozluźnieniem. Zamienianie komunikatów wymaga nieco praktyki. Postaraj się uważnie słuchać, co mówisz. 

Jeśli złapiesz się na „muszę” możesz zapisać sobie w zeszycie drugą formę. Przykład? Zamiast mówić „muszę pojechać do cioci”, możesz powiedzieć „chcę pojechać do cioci, bo dawno jej nie widziałem/am”. Nie musisz jednak kłamać. Jeśli nie chcesz – również uczciwie – możesz sobie powiedzieć „nie chcę jechać do cioci, ale może chociaż zadzwonię do niej, żeby się dowiedzieć, co się u niej dzieje”. 

7. Bądź wyrozumiały – zwłaszcza dla siebie

Jesteśmy ludźmi, a więc popełniamy błędy. Każdemu się to czasem zdarza, więc nie biczuj się za to, nie wyzywaj, nie dokładaj sobie. Po prostu powiedz do siebie „Jestem człowiekiem”. Nie jesteś doskonały/a. Nikt nie jest. 

Te słowa mogą być dla Ciebie źródłem samowspółczucia. W miarę praktykowania go względem siebie samego, z czasem stanie się ono również bardziej naturalne, spontaniczne i intuicyjne względem innych ludzi. 

piękna kobieta, która przytula się, pozytywne uczucia, troska, selfcare

8. Doceniaj innych

Wbrew pozorom w minimalizowaniu własnego stresu może pomóc docenianie innych. Dlaczego? Przez dobre słowa, podziękowania, komplementy wprowadzasz dobrą atmosferę, która udziela się również Tobie. Spróbuj to zaobserwować w swym życiu – osobistym i zawodowym. Ludziom lepiej i efektywniej pracuje się w dobrej atmosferze. 

Powiedz „kocham Cię” bliskiej osobie, zauważ drobną pracę, którą ktoś wykonał. Jeśli na początku mówienie dobrych rzeczy wydaje Ci się sztuczne, możesz stworzyć listę komplementów i podziękowań. Z czasem nie będziesz jej potrzebować. 

To zaledwie kilka małych, ale istotnych kroków, które na co dzień pozwolą Ci zredukować stres, uporządkować życie, znaleźć chwilę dla siebie. Nie zapominaj o codziennej praktyce, bo dzięki niej stworzysz własną rutynę, która pomoże Ci w radzeniu sobie ze stresem na codzień. 

Udostępnij artykuł:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn